Het Station

Het huidige station is het vierde station van Breda. Het eerste station werd in 1855 geopend en lag ten westen van de rivier de Mark, waar nu de Etnastraat ligt. Het station moest om militaire redenen buiten de vesting liggen en van hout zijn. Zodat het in geval van nood snel afgebroken of in brand gestoken kon worden.

Het eerste station van Breda werd gebouwd in 1855 aan de Spoorlijn Roosendaal - Breda.

Het eerste station van Breda werd gebouwd in 1855 aan de Spoorlijn Roosendaal – Breda.

In 1864 krijgt Breda een nieuw station, ongeveer één kilometer ten oosten van het eerste station. Ten noorden van het historische stadshart, maar nog steeds buiten de vesting. Op de plek die we tegenwoordig kennen als het Stationsplein.

Het tweede station van Breda. Dit station was ruim 100 jaar in gebruik, van 1863 tot 1974.

Het tweede station van Breda. Dit station was ruim 100 jaar in gebruik, van 1863 tot 1974.

Eind september 1967 gaat de schop de grond in voor de bouw van het derde Bredase station. Een ontwerp van architect Koen van der Gaast. Met een bescheiden bouwbudget van 30 miljoen gulden. Een functioneel gebouw, zonder poespas. Met een simpele overkapping, waaronder het altijd tocht.

plaatskaartenkantoor, dienstlokalen, stationsrestauratie en een fietsenstalling. Dit station bleef tot 2014 in gebruik.

In 1975 krijgt Breda haar derde station, aan het hoogspoor: een stationshal, plaatskaartenkantoor, dienstlokalen, stationsrestauratie en een fietsenstalling. Dit station bleef tot 2014 in gebruik.

Gelukkig kreeg het station een eigen kleurrijk gezicht, door de tegelpatronen van kunstenaar Peter Struycken in de voetgangerstunnel en op de kiosken op de perrons.

Kunstenaar Peter Struycken voorzag de reizi- gerstunnel van het derde Bredase station van een vloer en hij bekleedde de wanden met een abstract en kleurrijk tegelpatroon.

Kunstenaar Peter Struycken voorzag de reizigerstunnel van het derde Bredase station van een vloer en hij bekleedde de wanden met een abstract en kleurrijk tegelpatroon.

In 2012 start de bouw van het huidige station van Breda. Een van de redenen voor dit nieuwe station was de aansluiting van Breda op het netwerk van hogesnelheidstreinen. Het door architect Koen van Velzen ontworpen gebouw brengt openbaar vervoer, reizen, wonen, werken en winkelen samen onder één dak. Een gebouw voor de stad, dat letterlijk de verbinding maakt tussen het historische centrum van Breda en de noordkant van het stad. Het gebouw wordt in september 2016 officieel geopend. In 2017 wordt de ‘OVTerminal’ door de Bond van Nederlandse Architecten (BNA) uitgeroepen tot het beste gebouw van het jaar.

Agenda

Recente berichten Blog

  • Nieuwe Veiligheidsvisie voor Breda: samen werken aan een veilige stad

  • Twee lachende senioren tijdens een bijeenkomst van Later is Nu in Breda

    Later is Nu – Zelfverzekerd ouder worden in je eigen buurt

  • Logo van WIJKOOR Breda 2025 – kleurrijk en verbindend zangproject voor alle Bredanaars

    WIJKOOR Breda 2025 – Zing jij mee?

  • Groene stadsomgeving in Breda met zicht op de Grote Kerk, symbool van de stad als National Park City

    Breda wordt National Park City – en het Stationskwartier groeit mee

  • Logo van het muziekfestival Breda Barst

    Twee festivals, één visie: INTRO Festival en Breda Barst bundelen hun krachten in het Valkenberg

Contact opnemen