Van zwerfafval naar samen trots

En nu: wie doet er vaker mee?

Soms zegt een beeld alles.


Zwerfafval langs parkeerterrein in het Stationskwartier Breda met afval en rommel in berm als voorbeeld van noodzaak voor buurtopruimactie

Een parkeerplek vol afval.
Een berm waar het zich opstapelt.
Papier, bekers, zakjes… alsof niemand zich verantwoordelijk voelt.

Totdat er ineens iets gebeurt.

Samen de straat terugpakken

Afgelopen week gebeurde precies dat in het Stationskwartier.

Bewoners ruimen samen zwerfafval op in het Stationskwartier Breda met grijpers en afvalzakken tijdens buurtopruimactie

Met grijpers in de hand en zakken binnen handbereik gingen bewoners samen op pad. Geen groot plan. Geen ingewikkelde organisatie. Gewoon: doen.

En kijk wat er gebeurt als mensen wél in beweging komen:

  • volle vuilniszakken
  • schone straten
  • en vooral: verbinding

Want tussen het opruimen door werd er gelachen, gepraat en kennisgemaakt.

Dit was geen schoonmaakactie. Dit was een begin van een buurt die zichzelf even opnieuw uitvond.

Maar eerlijk is eerlijk…

Een paar dagen later ligt er alweer wat. Niet zoals eerst.
Maar genoeg om te weten: één dag opruimen is mooi, maar niet genoeg.

En precies daar zit de kans.

Klein, simpel, krachtig

Wat als we dit gewoon blijven doen?

Niet groots. Niet zwaar.
Maar gewoon af en toe:

  • een rondje lopen
  • een grijper mee
  • 10–20 minuten
  • alleen of samen

Dat is alles.

Geen verplichting.
Geen schema of je eigen schema met medebewoners
Gewoon mensen die denken: ik pak dit even op.

Wie haakt aan?

We zoeken bewoners die dit af en toe willen doen.
Op hun eigen moment. In hun eigen tempo.

👉 Alleen een rondje? Perfect
👉 Met een paar buren? Nog beter

Wij zorgen voor:

  • grijpers
  • afvalzakken
  • praktische ondersteuning

Jij hoeft alleen maar te beginnen.

Aanmelden/Interesse?

Voel je: dit wil ik ook? Laat het even weten. Dan zorgen we dat je kunt aansluiten of zelf aan de slag kunt.

En misschien is dat wel de echte winst van deze actie:

Niet dat het schoon was.
Maar dat we hebben laten zien dat het anders kan.

En dat begint niet bij de gemeente.
Dat begint hier. Bij ons.

0

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties op “Van zwerfafval naar samen trots”

  1. Felix Segers avatar
    Felix Segers

    Beste heer/mevrouw,

    Een heel goed initiatief! In mijn buurt (De IJpelaar) doe ik ook regelmatig als u omschrijft. Jammer genoeg zie ik zelden of nooit medebewoners hetzelfde doen, het lijkt wel alsof veel mensen alleen nog maar met zichzelf (en vooral met hun mobiele telefoon, oh zo belangrijk…. (en met enorm grote koptelefoons op….. heel bijzonder (raar)) bezig zijn….. alsof allerlei rotzooi mensen niet (meer) interesseert (en het is volgens mij bewezen dat op straat liggend afval nog meer afval aantrekt). Ik vind het helemaal stuitend, bij zonder asociaal, dat nogal eens rotzooi op straat is gegooid, terwijl zich op zeer korte afstand een vuilnisbak bevindt.

    Met vriendelijke groeten,
    Felix Segers

  2. Sander Hermens avatar
    Sander Hermens

    Ik doe graag (weer) mee!

Agenda

Meer Nieuws

  • Banner van Breda Barst 2026 met de festivaldata 4 en 5 september 2026 in Park Valkenberg Breda.

    Breda Barst 2026 komt eraan. Wij horen graag uw ervaringen, zorgen en tips

  • Breda heeft plannen. Maar wat betekenen die voor ons Stationskwartier?

  • Deelnemers van Expeditie Breda wandelen door een historische kerk tijdens een ontdekkingstocht langs bijzondere locaties in Breda.

    Expeditie Breda 2026: Ontdek Breda op een verrassende manier

  • Werkzaamheden aan de Stationslaan in Breda vanaf augustus 2026 met nieuwe 30 km-zone en extra groen in het Stationskwartier

    Stationslaan krijgt een nieuwe uitstraling: wat gaat er veranderen?

  • Luchtfoto van een duurzame woonwijk in Breda met zonnepanelen op daken, illustratie bij Warmteprogramma Breda

    Hoe verwarmen we het Stationskwartier in de toekomst?

Contact opnemen