Moet de snelheid op de Academiesingel omlaag naar 30 km/u?

Uit een recent onderzoek van adviesbureau Goudappel blijkt dat veel fietsers zich onveilig voelen in Breda. Vooral de hoge snelheid van auto’s wordt als knelpunt genoemd. De helft van de Bredanaars geeft aan dat dit hun grootste zorg is.

Vooral de Academiesingel springt eruit. Gemeenteraadslid Dion Beekman en burgerraadslid Shawn Vos (GL/PvdA) vinden dat het daar hoog tijd is voor verandering. In een brief aan burgemeester en wethouders pleiten zij voor een verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur.

Breder plan voor de binnenstad

Het voorstel staat niet op zichzelf. In hun verkiezingsprogramma pleit GL/PvdA ook voor een algehele invoering van 30 km/u binnen de singels. Daarnaast willen zij een aantal straten autovrij maken, zoals de Boschstraat, de Haagdijk en de Prinsenkade.

Wat betekent dit voor het Stationskwartier?

De Academiesingel grenst direct aan onze wijk en wordt dagelijks gebruikt door bewoners, fietsers, automobilisten en bezoekers. Een verlaging van de snelheid kan leiden tot meer verkeersveiligheid, maar kan ook gevolgen hebben voor de doorstroming van verkeer in en rond het Stationskwartier.

Wat vindt u?

Wij horen graag hoe bewoners van het Stationskwartier hierover denken:

Voelt u zich onveilig op de fiets langs de Academiesingel?
Vindt u een verlaging naar 30 km/u een goed idee?
Welke andere maatregelen zouden volgens u de veiligheid verbeteren?

Reageer via onderstaand contactformulier of mail ons rechtstreeks. Uw mening helpt ons om een beeld te krijgen en deze signalen door te geven richting gemeente en wijkplatforms.

1
Credit foto banner: A0026r/ collectie Stadsarchief Breda

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 reacties op “Moet de snelheid op de Academiesingel omlaag naar 30 km/u?”

  1. Misha avatar
    Misha

    Of de snelheid omlaag moet naar 30 weet ik niet. Ik weet wel dat er nu veel harder wordt gereden op de Academiesingel dan 50. Misschien is het handhaven van deze snelheid een betere eerste stap

  2. Wiebe avatar
    Wiebe

    Als bewoner van de binnenstad (’t Sas) en kantoorhoudend aan de Willemstraat bevind ik mij dagelijks meerdere keren in het verkeer rond het Stationskwartier en de Academiesingel. De huidige verkeerssituatie verbaast mij al geruime tijd. Door de inrichting van de straat wordt er vaak te hard gereden en komt het regelmatig voor dat voertuigen over het fietspad rijden.

    Natuurlijk begrijp ik dat busverkeer en de brandweer vrije doorgang moeten hebben, maar de huidige situatie is naar mijn mening niet wenselijk. Het zou goed zijn om de verkeerssituatie opnieuw te herzien, waarbij de nadruk moet liggen op de veiligheid van alle weggebruikers, en in het bijzonder de kwetsbare groepen zoals voetgangers en fietsers. Tegelijkertijd blijft een goede doorstroming uiteraard ook van belang.

    Als we dit onderwerp toch opnieuw bekijken, stel ik voor direct ook de Tramsingel (nog gevaarlijker) en de oversteekplaats Willemstraat/Valkenbergpark mee te nemen. Die oversteekplaats is onpraktisch en voldoet bovendien niet aan de geldende wetgeving.

    In mijn ogen zijn er twee concrete verbeterpunten:

    –> Het verlagen van de maximumsnelheid: dit vergroot de veiligheid direct, mits er ook gehandhaafd wordt. (Stevig onderbouwd onderzoek toont aan dat het veel veiliger is)

    –> Het opnieuw inrichten van de straat: een structurele oplossing die zowel veiligheid als doorstroming ten goede kan komen. (“duurzaam veilig”-principe en merkbaar beter gevoel van veiligheid zorgt ook voor stimulatie om vaker te lopen of te fietsen)

    Het verlagen van de maximumsnelheid is wat mij betreft een no-brainer. Vaak is er weerstand omdat mensen het gevoel hebben dat ze worden benadeeld, maar in werkelijkheid is dat niet het geval. Het gaat vooral om een verandering in mindset.

    Onderzoek laat zien dat een lagere snelheid in drukke stedelijke omgevingen niet alleen zorgt voor meer veiligheid, maar soms zelfs voor een betere doorstroming. Doordat het verkeer rustiger en gelijkmatiger rijdt, ontstaan er minder pieken en abrupte remmanoeuvres, wat de doorstroming juist ten goede komt. Bovendien is het realistisch om te accepteren dat een rit door de binnenstad een paar minuten langer kan duren. In de praktijk blijkt dit verschil vaak minimaal of zelfs verwaarloosbaar.

    Daar komt bij: wie écht sneller wil reizen, kan beter kiezen voor de fiets. In veel Nederlandse binnensteden is de fiets in de spits toch al het snelste en meest betrouwbare vervoermiddel.

    Kortom: er zijn nauwelijks nadelen aan het terugbrengen van de snelheid naar 30 km/u in dit soort gebieden. De voordelen zijn daarentegen duidelijk: minder en minder ernstige ongevallen, meer veiligheid voor voetgangers en fietsers, een prettiger straatbeeld én een gezondere leefomgeving.

  3. inge canjels avatar
    inge canjels

    Woon 45 jaar op de Academiesingel….
    Nu al jaren (en wordt nog erger) noem ik het de Racesingel…dit zegt genoeg lijkt mij!
    30Km zou perfect zijn!!

  4. Stephan van Beelen avatar
    Stephan van Beelen

    De Academiesingel en zeker ook de Delpratsingel moet zo snel mogelijk naar 30km/uur. Ik woon nog geen twee jaar aan de Delpratsingel en heb al een keer een auto tegen mijn huis gehad en de buren recent ook. De drukte is al zwaar toegenomen na de snelheidsvermindering op de Vlaszak.
    Ik meet zelf het fijnstofgehalte aan mijn gevel en dat is veel te hoog, ook al een gevolg van snelheidsverlaging elders waardoor veel meer verkeer voor mijn raam rijdt.
    Pak het breder op, gewoon overal 30km/uur waar het druk is, smal en huizen vlak aan de weg staan!

Agenda

Datum/Tijd Evenement
01/11/2025 NAC Breda – Go Ahead Eagles

Meer Nieuws

  • Logo van WIJKOOR Breda 2025 – kleurrijk en verbindend zangproject voor alle Bredanaars

    Heel (bijna) het Stationskwartier zingt mee in het WIJKOOR

  • Symbolische illustratie van de ‘Boom van de Visie’ voor Breda 2040, waarin mensen, gebouwen, natuur en mobiliteit samenkomen als symbool voor de Stad in een Park.

    Breda in 2040: een Stad in een Park – Wat vind jij?

  • Breda National Park City

    Samen werken aan een klimaatbestendig Stationskwartier

  • Hoe denkt u over referenda in het Stationskwartier?

  • Zwerfvuil op straat in Breda als aandachtspunt voor het Zwerfvuilcafé

    Breda in 2030 zwerfafvalvrij?

Contact opnemen